خبرگزاری فارس: فصلنامه «ذهن» به ایستگاه شصت‌ونهم رسید

فصلنامه علمی پژوهشی «ذهن» ویژه بهار سال ۱۳۹۶ با عناوینی نظیر «ماهیت تشکیکی مفاهیم اخلاقی و نقش آن در تفسیر گزاره‌های اخلاقی»، «تحلیل مفهومی و گزاره‌ای قاعده زرین اخلاق» و «از فلسفه علم تا فلسفه علوم انسانی» منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، شصت‌ونهمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی «ذهن» با ارائه مقالاتی نظیر «آنتی‌ریالیسم و شکاکیت نسبت به جهان خارج» حمید علایی‌نژاد، سیدمحمدعلی حجتی، «استعاره مفهومی رحمت الهی در قرآن کریم» سیده‌مطهره حسینی، علیرضا قائمی‌نیا، «استدلال خطای حسی و امکان تصور متعارف از ادراک حسی در فلسفه علامه طباطبایی» حمید حسنی، رضا اکبریان و «از فلسفه علم تا فلسفه علوم انسانی(درآمدی بر فلسفه علوم‌ انسانی از نظرگاه هیدگر)» علی فتحی منتشر شد.

«ماهیت تشکیکی مفاهیم اخلاقی و نقش آن در تفسیر گزاره‌های اخلاقی» محمد عالم‌زاده‌نوری، «چگونگی ترابط احساس و شناخت در متن دین، عرفان، تجربه دینی و عرفانی از دیدگاه ویلیام جیمز و ویلیام هاکینگ» سیداحمد فاضلی، «محدودیت گزینشی ساختار مجهول در برجسته سازی و پرکردن شکاف اطلاعاتی مفاهیم ذهنی قرآن کریم» الخاص ویسی، فرنگیس عباس‌زاده و  «تحلیل مفهومی و گزاره‌ای قاعده زرین اخلاق» محمد کریمی‌لاسکی، احد فرامرز قراملکی از دیگر مقالات این شماره فصلنامه ذهن است.

در مقاله «آنتی‌رئالیسم و شکاکیت نسبت به جهان خارج» می‌خوانیم: شکاکیتفلسفی درباره جهان خارج دیدگاهی معرفت‌­شناختی است که ادعا می­‌کند انسان علی‏‌الاصول نمی­‌تواند نسبت به گزاره­‌هایی که در مورد جهان خارج هستند معرفت داشته باشد. دسته‌­ای از استدلال‌‏هایی که به منظور اثبات موضع شکاکانه نسبت به جهان خارج ارائه شده است، بر اساس فرضیه­‌هایی شکل­ گرفته که به فرضیه‌­های شکاکانه معروف‎اند. این فرضیه­‌ها تبیینی ممکن از اوضاع جهان هستند که با درک متداول ما از آن متفاوت است. شکاک با استفاده از این امر که کسی نسبت به وقوع یا عدم وقوعِ شرایطی که در این فرضیه­‌ها مطرح شده‌­اند، معرفت ندارد، بر اساس استدلالی نتیجه می­‌گیرد که کسی نمی­‌تواند نسبت به هیچ گزاره‌­ای در مورد جهان خارج معرفت داشته باشد. این­گونه به نظر می‌­رسد که این نوع شکاکیت تنها در جایی مطرح می‌­شود که شخص به ­لحاظ متافیزیکی رویکردی رئالیستی در مورد جهان داشته باشد و موضع کسی که در مورد جهان خارج به رویکردی آنتی‌­رئالیستی قائل است، نسبت به آن مصون است.

در بخشی از مقاله «استدلال خطای حسی و امکان تصور متعارف از ادراک حسی در فلسفه علامه طباطبایی» آمده است: علامه طباطبایی(ره) در کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم برای اجتناب از شبهات ایدئالیسم، به یک معلوم فطری ـ به ­معنای متعارف ـ در باب علم اجمالی ما به عالم توسل جسته است؛ اما با رد تصور متعارف از ادراک حسی توسط ایدئالیست، پاسخی تفصیلی در قالب تحلیل خطای حسی ارائه می‌­دهد. علامه خطای حسی را نه در مراحل احساس، بلکه در تطبیق حکم قوه خیال به حکم حس یا به ­عبارتی «تداخل قوا» می‌داند؛ از‏این‎رو ظاهراً از نظر علامه ویژگی تجربه حسی، به‌ واسطه حضور خود متعلقات متعارف ادراک حسی تبیین می­‌شود. اگرچه علامه در نهایه‌الحکمه پاسخ تفصیلی به تقریر جدید اشکال خطای حسی نداده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تکمیل اطلاعات و تهیه این فصلنامه به وبگاه فصلنامه علمی پژوهشی ذهن و یا پایگاه اینترنتی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مراجعه کنند.