استاد محمد دشتى

(۱۳۸۰- ۱۳۳۰ هـ.ش)

ولادت

در سال ۱۳۳۰ در روستاى بزرگى بنام «آزادمون» از توابع شهرستان محمود آباد (درکناز دریاى خزر) متولد شدند.

تحصیلات

 در سن پنج سالگى که تازه اولین دبستان در روستاى یاد شده ساخته شد با اصرار فراوان وارد کلاس اول شدند.تا ششم ابتدائى در همان روستاى آزادمون ادامه تحصیل دادند.

در سال ۱۳۴۲ با پیشنهاد بزرگان روستا و علاقه شدید به علوم حوزوى به حوزه علمیه آمل وارد شده و در مسجد امام حسن عسگرى ‏علیه السلام که یکى از مساجد قدیمى شهر آمل است و با دستور امام عسگرى ‏علیه السلام ساخته شد و جاذبه معنوى خاصى دارد، به فراگیرى علوم ابتدائى حوزه پرداخت.

در سال ۱۳۴۳ وارد حوزه علمیه قم شده، در مدرسه حضرت آیهالله العظمى گلپایگانى مشغول به درس شدند.

اساتید

آیهالله مشکینى،آیهالله جوادى آملى،آیهالله مکارم شیرازى ،آیهالله العظمى میرزا هاشم آملى ،حضرت آیهالله حسن زاده آملى،آیهالله محمدى گیلانى،آیهالله حقى ،شهید مفتح،آیه الله سبحانى، شهید محمد مصطفوى کرمانى

  1. تالیفات درباره نهج البلاغه
  2. مجموعه آشنائى با نهج‏ البلاغه
  3. شناخت نهج‏ البلاغه
  4. اطلاعات مقدماتى نهج ‏البلاغه
  5. کلیدهاى شناسائى نهج ‏البلاغه
  6. روش‏هاى تحقیق در نهج ‏البلاغه
  7. طرح‏هاى آموزشى نهج ‏البلاغه
  8. اسناد و مدارک نهج ‏البلاغه
  9. روات و محدثین نهج ‏البلاغه
  10. شرح آموزشى نهج ‏البلاغه «۳ جلد»
  11. فهرست شروح نهج ‏البلاغه «۳ جلد»
  12. شعر شاعران در نهج ‏البلاغه «۲ جلد»
  13. فرهنگ واژه‏هاى معادل نهج ‏البلاغه
  14. فرهنگ موضوعات کلى نهج ‏البلاغه
  15. فرهنگ معارف کلى نهج ‏البلاغه «۲ جلد»
  16. فرهنگ لغات نهج ‏البلاغه
  17. المعجم المفهرس لالفاظ نهج ‏البلاغه
  18. شرح و تفسیر نهج ‏البلاغه ۳ جلدى
  19. فهرست شروح نهج ‏البلاغه ۳ جلدى
  20. سیره عملى حضرت امیرالمؤمنین‏علیه السلام ۱۵ جلدى
  21. دروس آموزشى نهج ‏البلاغه ۳ جلدى
  22. روش تحقیق و برداشت از نهج ‏البلاغه ۲ جلدى
  23. اخلاق نظامى در نهج ‏البلاغه ۱ جلدى
  24. تئوریهاى مدیریت از دیدگاه نهج ‏البلاغه
  25. باورهاى جاودانه در نهج ‏البلاغه ۱ جلدى
  26. اصول پنجگانه اعتقادى در نهج ‏البلاغه ۱ جلدى
  27. امام على الگوى کامل انسانیت ۱ جلدى
  28. آئین دوست‏یابى در نهج ‏البلاغه
  29. ارزشهاى اخلاقى در نهج ‏البلاغه
  30. اخلاق اجتماعى در نهج ‏البلاغه
  31. جوان و ارزشهاى انسانى در نهج ‏البلاغه
  32. جاذبه و دافعه در در نهج ‏البلاغه
  33. حق و باطل در نهج ‏البلاغه
  34. دوستى دوستان در نهج ‏البلاغه
  35. تربیت در نهج ‏البلاغه
  36. واقعیت ‏نگرى در نهج ‏البلاغه
  37. نظارت مردمى در نهج ‏البلاغه
  38. پیام استقامت امام در نهج ‏البلاغه
  39. نوجوانى و ارزشها از دیدگاه نهج ‏البلاغه
  40. اخلاق نوجوانى از دیدگاه نهج ‏البلاغه
  41. مسئولیتهاى جوانى از دیدگاه نهج ‏البلاغه
  42. جوان و سازندگى از دیدگاه نهج ‏البلاغه
  43. شناخت دوران جوانى از دیدگاه نهج ‏البلاغه
  44. پسران و آینده سازى از دیدگاه نهج ‏البلاغه
  45. دختران و آینده سازى از دیدگاه نهج ‏البلاغه
  46. راه مقابله با مشکلات جوانى از دیدگاه نهج ‏البلاغه
  47. ترجمه نهج البلاغه

اظهار نظر علما و بزرگان درباره ایشان رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه اى

رهبر معظم انقلاب، در دیدار مرحوم دشتى در سال ۱۳۷۰ فرمودند: «من خیلى امروز با دیدن شما خوش حال شدم و مشتاق دیدار شما بودم. همین قدر بدانید که ما و دیگر مسئولین نظام، آرزومندیم کارهاى مثبت پیرامون نهج البلاغه انجام گیرد؛ نظام ما از شما تشکر مى کند». رهبر انقلاب همچنین در دیدار خانواده مرحوم دشتى در سال ۱۳۸۰ فرمودند: «آقاى دشتى جزو عناصر مفید بودند. زحمت هایشان با ارزش بود…. حیف شد، ایشان مى توانست سال ها خدمت کند. ایشان خیلى پرشورو پرانرژى بودند…. هر کس به ایشان احترام کند به اسلام، امیرالمؤمنین علیه السلام و نهج البلاغه احترام کرده است…. من اغلب کتاب هاى ایشان را مطالعه کردم. بسیار مفید و خوب هستند. کتاب معجم ایشان از همه بهتر است، ایشان خوش سلیقه، خوش رو و با پشتکار بودند».

 استاد محمد تقى جعفرى (‏قدس سره)  درباره مجموعه آشنائى با نهج ‏البلاغه

از جمله این کارها، تلاش و کوشش بلیغ و بسیار ارزنده ‏ایست که محقق ارجمند و دانشمند محترم آقاى محمد دشتى پیرامون ابعاد متنوع این کتاب بزرگ انجام داده است. شکى نیست. در اینکه آشنایى با نهج البلاغه براى تحصیل معارف حقیقى الهى و علم به آن بدون شناخت آن ابعاد متنوع یا امکان پذیر نیست و یا نتیجه‏اى جز اطلاعى ناقص و محدود نخواهد داشت .

این کار بزرگ بقدرى ارزنده و مورد نیاز جامعه ماست که مى ‏توان گفت:

یکى از کارهاى کم نظیر حوزه مبارکه قم در مقوله خود مى ‏باشد که مخصوصا دانشجویان دانشکده‏ ها و طلاب حوزه‏ هاى علمیه را به یک حرکت علمى و عملى بسیار پر معنى وادار مى ‏کند. مى‏توان گفت: ارزش اینگونه تلاشهاى سازنده موقعى بخوبى روشن مى ‏گردد که نونهالان باغ علم و معرفت، نخست با یک بینایى و صفاى فطرى از آراء و نظرات و عقائد دیگر متفکران جوامع بشرى ما درباره معارف انسانى در دو قلمرو «انسان آن چنانکه هست» و «انسان آنچنانکه باید» نیز اطلاعات لازم بدست بیاورند و سپس سخنان امیر المؤمنین‏ علیه السلام را با کمال بصیرت و خلوص مطالعه و بررسى نموده و درک کنند، تا بدانند که کار و تلاش درباره چنین سخنان و سطوح و ابعاد متنوع آن چه معنى دارد؟

مؤلف ارجمند تتبع و تحقیق در مباحث خود را پیرامون جهات و ابعاد کتاب جاودانى نهج البلاغه در ۱۲ مجلد در معرض مطالعه و تحقیق طلاب محترم و دانشجویان عزیز و محققان عالیقدر گذاشته است و اینجانب این مجلدات را در حد لازم براى بیان نظر مطالعه نمودم.

این مجلدات در نوع کار خود که تحقیق وبررسى موضوعات و مسائل گوناگون پیرامون نهج البلاغه است، نخستین گام است که توانسته نتائیج کارهاى گذشته را هم باضافه حقایق تازه، در اختیار کاروانیان علم و معرفت قرار بدهد.

از خداوند متعال مسألت مى ‏نمایم که توفیقات و عنایات خود را به محقق ارجمند و دانشمند محترم آقاى محمددشتى بیفزاید.

آیت اللّه حسن زاده آملى

علامه حسن زاده آملى در نمازى که بر پیکر مرحوم دشتى در حرم حضرت معصومه علیهاالسلام خواندند، فرمودند: «خداوندا! ما شهادت مى دهیم که او یکى از اولیاى تو بود و همواره تلاشگر بود در گسترش فرهنگ و آثار علوى و فاطمى».

آیت اللّه جوادى آملى

«ایشان الحمدللّه موفق بودند…. راه ایشان را ادامه دهید. ایشان میهمان کریمه اهل بیت هستند و در هر لحظه صلوات و برکات به روح ایشان واصل مى شود».

آیت اللّه  جعفر سبحانى

«این مرد، بسیار سخت کوش و خدمتگزار بود. در راه عشق على علیه السلام و نشر ولایت و علوم اهل بیت علیهم السلام سر از پا نمى شناخت. این مرد، هم مؤمن بود و هم عمل صالح داشت».

وفات

در شب چهاردهم اردیبهشت ۱۳۸۰، کبوتر خونین بال و عاشق حریم علوى در حالى که ذکر مقدس یا حسین علیه السلام و زمزمه مصائب حضرت زینب علیهاالسلام بر لب داشت، به سراى باقى پرکشید و در جوار کریمه اهل بیت علیهم السلام در شهر قم آرام گرفت.